tisdag 5 juli 2011

Litteraturtips

Här kommer ytterligare tre böcker jag tänkte använda i mitt projektarbete. Anledningen till att jag väljer att presentera dem här är för att många av er andra som går kursen också kan ha stor användning för dem i ert projektarbete.

Först ut har vi Samhällsvetenskapliga metoder (2002) av Alan Bryman. Boken finns på såväl engelska som svenska och tar upp flera delar viktiga att tänka på vid forskning och undersökningar, både kvantitativa och kvalitativa. Han tar dessutom upp hur man kan kombinera de två sätten, diskuterar en del kring etik, samt hur en undersökning kan presenteras.

Vidare finns för de som vill göra en enkätstudie Enkätboken (2007) av Jan Trost som går igenom hur man gör en enkät och vad man bör tänka på vid utformande av frågor, utskick, sammanställning och liknande.

Sist ut är Närhet och distans (2007) av Pål Repstad. Boken behandlar bland annat observation, fältarbete, intervjuer och textanalys, och kan vara en bra grund vid projektarbetet.

2 kommentarer:

  1. Hej! Kul med boktips! Jag har använt mig av Bryman tidigare under min studietid och kan varmt rekommendera den! den är dock inte så tunn ;)

    Lycka till med kursen!

    SvaraRadera
  2. En bra plats på nätet om man är lärare och funderar på källkritikövningar är Stockholmskällan.

    http://www.stockholmskallan.se/Lararrummet/

    Deras lektionsbanker är fria att ladda ner och man kanske skulle kunna använda någon förenklad variant i någon slags online-undersökning med gymnasieelever?

    SvaraRadera