fredag 1 juli 2011

Tankar inför projektarbetet

Det börjar bli dags att på allvar börja tänka på hur jag ska lägga upp projektarbetet och vad det ska handla om. Jag nämnde för ett tag sedan att jag är intresserad av att göra en mindre studie om källkritik på ett yrkesprogram på gymnasiet. Detta är fortfarande av intresse, och under dagen tänker jag ta kontakt med bror min som läser på ett sådant och höra om han och några av hans klasskamrater är intresserade av att göra en enkätundersökning. Det jag vill ta reda på i första hand är inte om de får utbildning i källkritik i skolan (även om detta kommer tas upp), utan hur de tänker och resonerar kring källkritik och hur de gör när och om de ska kolla upp fakta eller påståenden. Fördelen med denna ingång är att även om de inte har utbildning i skolan eller inte resonerar/tänker kring källkritik eller bryr sig om att kolla upp fakta är det också ett relevant resultat.

Jag är lite osäker på om jag ska satsa på en ren enkätundersökning eller om det kanske passar bättre att göra en mailintervju eller dylikt. Det hade varit fördelaktigt att göra intervjuer face-to-face, men jag vet inte om jag har tid att ha några intervjuer och transkribera dem. Det tar ju tyvärr en hel del tid.

Dessutom finns det en möjlighet att jag kan samarbeta med en vän som också har i uppgift att göra en undersökning. Vi har lite tankar på att samskriva enkäten/intervjufrågorna och använda oss av samma empiriska data till olika undersökningar.

Tankar kring litteratur att använda och liknande kommer förmodligen i helgen. Håll ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar