måndag 4 juli 2011

Tankar kring litteratur inför projektarbetet

AnnBritt Enochsson lyfter fram många problem och tankar om informationssökning och källkritik i sin bok Internetsökningens Didaktik (2007). Den riktar i första hand in sig på hur barn och ungdomar söker information, och innehåller en hel del utdrag från intervjuer och citat. Barnen och ungdomarnas egna tankar om informationssökning och källkritik blandas med Enochssons egna forskning.

Informationssökning och Lärande (2002) är en forskningsöversikt av Louise Limberg, Frances Hultgren och Bo Jarneving, alla mer eller mindre aktiva vid Bibliotekshögskolan i Borås. De tar bland annat upp hur elever söker information, informationsbehov och liknande, och undervisning i informationssökning.

Förmodligen kommer jag också använda mig av en eller flera texter av Carol Kuhlthau, som är en jätte inom just informationssökningsprocessen.

För tillfället är jag osäker på vilka fler exakta titlar jag kommer använda, då jag inte gjort någon direkt sökning än. Men mer kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar