onsdag 29 juni 2011

Att göra en enkät

Att göra en enkät är svårare än man först tror. Det har jag fått uppleva samtliga gånger jag fått i uppgift att göra en. Innan man sätter igång är det lätt att tänka att "tjugo frågor går lätt att fixa, bara på frågorna om personens ålder och kön med mera försvinner ju runt fem stycken, sedan är det bara femton kvar." Sedan sätter man igång. Och oj, vad jag klagade över hur svårt det var att komma på frågor. Speciellt de där sista fem. De var hemska!

Så nu när det var dags igen var jag lite mer beredd på att det skulle vara lätt att överskatta det hela. Men den här gången överskattade jag inte frågorna i sig, utan verktyget. Innan jag började arbeta med Pingpongs enkätverktyg tyckte jag att jag hade ett gäng bra frågor i huvudet. Men när jag började insåg jag att all min uppmärksamhet i stället hamnade på att försöka få det att fungera alls. Laddningstiderna var långa, valen diffusa och det fanns inget lätt sätt att flytta runt frågorna. Frågorna var inte heller i grund numrerade, vilket ledde till att det var svårt att lägga till anvisningar om var man skulle ta vägen om man svarade ett visst alternativ. I slutändan blev det både en kortare och sämre enkät än vad jag hade planerat från början, men verktyget sög musten ur mig. Och det är inget bra betyg! Det måste finnas smidigare sätt att implementera enkätskapande i Pingpong. Ett snabbt verktyg med tydlig översikt och lätt att flytta runt och redigera frågorna vore ju att föredra, till exempel.

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Hej, jag kan verkligen rekommendera enkätverktyget fluidsurveys.se här har jag skapat många enkäter själv.

    Marcus

    SvaraRadera