tisdag 14 juni 2011

Bloggar om bloggar

Om man tittar på topplistan över populära bloggar hos Bloggtoppen.se ser vi ett tämligen sorgligt resultat. Sveriges populäraste bloggar verkar till största del handla om vad bloggerskan (för det är bara tjejer på med på toppen) äter till frukost, vilket smink hon använder och var hon köpt sina kläder, uppblandat med youtubeklipp på när hon festar eller badar i Medelhavet. Om vi då för stunden utgår från Bloggtoppens topp-femlista verkar bloggar i första hand ha funktionen som öppen (någorlunda intelligensbefriad) dagbok som man fyller med saker som jag personligen inte kan förstå varför folk skulle vilja läsa.

Tänker vi i stället utifrån ett användarperspektiv (det vill säga de som läser bloggarna) tycks bloggar verka för att man ska slippa tänka själv. Kanske är det skönt att, efter en lång dag på jobbet eller i skolan, kunna komma hem och läsa något som inte kräver någon som helst eftertanke. Jag vet inte. Jag har bara så svårt för att förstå vad som driver en att läsa massa text som inte ger en någonting och som inte behöver bearbetas på något sätt. Kanske något instängd? Jo, kan mycket väl vara så. Men det här är en blogg, vilket betyder att jag också har rätt att skriva dumma saker, eller hur?

Hur språket på majoriteten av bloggarna är, eller användningen av smileys, tänker jag inte ens gå in på. Men om ni är intresserade kan jag tipsa om tredjeplatsen på Bloggtoppens lista.

I framtiden hoppas jag att vi får se många fler stora specialbloggar, bloggar som riktar in sig på ett ämne eller disciplin och fördjupar sig i den, så läsare som är intresserade verkligen kan få ut någonting av det. Om fem år vill jag att en blogg om kritiskt tänkande ska toppa listan! Jag vill tro på ett samhälle som värdesätter kunskap, inte skvaller.

Mitt eget bloggande efter den här kursen kommer nog inte vara så väldigt annorlunda än i dag. Jag har en blogg vid sidan av den här som jag utnyttjar för politiska tankar, prosa och annat som rör sig i mitt huvud. Jag är mycket noga med att inte riskera att få den som en dagbok över vad jag gjort under dagarna, utan som en plats där jag kan starta och utveckla diskussioner och tankar. Om ni är intresserade är adressen dit k-skrivet.soclog.se, men räkna med att vissa inlägg som läggs upp här också publiceras där, då jag anser att de kan vara av vikt för andra än kurskamrater att läsa.


EDIT: Just det... En fråga ska ställas också. Vad tror du krävs för att bli en toppbloggare i dag? Och hur tror du det kommer att ändras de kommande åren?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar