måndag 27 juni 2011

Informationssökning

Anita Meurling har gjort en öppen informationssökningskurs på KTHs bibliotek. Den var bra. Lätt och pedagogisk, och inte onödigt lång. Jag har läst en hel del informationssökning innan, och fann att det mesta var upprepningar på sådant jag redan kan, men det skadar aldrig att repetera lite. Och för repetition var det en alldeles utmärkt resurs.

Informationssökning i dag är, enligt mig, som jag (förmodligen) redan sagt en av de absolut viktigaste färdigheterna. Många kastar ur sig att vi nu lever i ett Informations- eller kunskapssamhälle, men få bryr sig om att definiera vad de menar (ja, jag menar er, Piratpartiet). Likaså är det otroligt viktigt att hålla koll på varifrån information kommer, vem som presenterar den och varför. Samt var de har fått informationen från. Informationssökning och informationskompetens borde genomsyra hela skolan. Det är en förutsättning att lära sig ha koll för att kunna göra välinformerade beslut, och för att kunna ifrågasätta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar