onsdag 22 juni 2011

Second Life

Ojojoj.
Jag vet inte vad jag kan säga mer, egentligen.
Second Life.
Vilket skräp!
Nu vet jag inte om det beror på min dator. Jag hoppas innerligt det, för om 2nd Life inte är bättre än så här borde det aldrig ha kommit längre än betastadiet. Efter ungefär femton minuters utforskande i den andra världen är mina intryck följande:

Grafiken.
Det första jag tänkte på var grafiken. Den var absolut horribel! Miljöerna tog ungefär en minut att ladda, och till och med då såg de sämre ut än ja... första Tomb Raiderspelet.

Kontrollerna.
För att kunna röra mig krävdes det att Caps Lock var aktiverat. Och inte ens då hände särskilt mycket. Efter att ha tryckt ned framåtpilen en stund början min avatar till slut röra sig framåt (och lite åt sidan, av någon anledning), och då var det omöjligt att få stopp på honom. Ibland gick han rakt genom en vägg för att sedan teleporteras tillbaka tio meter och fortsätta vandra framåt. Jag fastnade i en trappa. Det krävdes en annan användare som hade stora problem att förklara hur man hoppade (jag är inte ens säker på att det var engelska han skrev på) och en sökning i hjälpfönstret för att kunna ta sig upp. I nästa rum kom instruktionerna om hur man flyger, vilket var det som krävdes för att ta sig upp för trappan. Smidigt.

Slutsats.
Jag tror aldrig jag upplevt någonting dåligt de senaste åren på internet. Jag hoppas som sagt innerligt att det beror på min dator. Second Life som resurs i lärande? Nej tack. Inte som jag upplevt det. The Sims Online vore kanske bättre. Och det var ändå styrt av en in-game maffia, fyllt med prostitution och hot och korruption (Martinsson, Johan (2010) Världen som brann, ur Level Presenterar The Sims. nr 1/2010. s.68-73).

4 kommentarer:

  1. Låter lite som hur bra Duke Nukem Forever blev. Det skulle lanseras 1999 men man fick vänta ca 13 år och när det nu äntligen har kommit ser det jättefult ut. Grafiken, layouten på banorna... Duke Nukem har inte åldrats väl. Och jag läste bara en recension i senaste Game Reactor.

    SvaraRadera
  2. Jag tror du hade lite otur. Visst finns det både bättre och sämre ställen i Second Life. Det är lite som internet, det gäller att hitta de bra sajterna och inte döma ut hela skiten bara för att det första man råkade se sög.

    Det här klippet visar lite på det där med bra och dåligt i Second Life: http://www.youtube.com/watch?v=-ISYjzwGOZw

    Här kan du kanske hitta något som intresserar dig att kika på: http://secondlife.com/destinations?lang=en-US

    Ett tips: Det tar extra lång tid första gångerna du loggar in. Men logga in på ett ställe du vill kolla, och ge det några minuter att ladda hem allt sen.

    När det gäller utbildning i Second Life har jag inte testat så mycket, men det bloggas en hel del om det. Lära sig språk tycker jag skulle kunna funka bra till exempel, och det finns en del såna kurser. Två länkar ut högen: http://www.cvwer.org/ och http://nordicworlds.net/. Och så läste jag nyligen att NASA startar utbildning: http://www.betterverse.org/2011/06/nasa-launches-education-center-in-second-life.html

    Ge Second Life en chans, det är mer ön det verkar vid första anblicken.

    Slutligen, tio tips på saker att se och göra till dig som är ny i Second Life: http://www.youtube.com/watch?v=2mVUXnAeibE

    SvaraRadera
  3. jag ska testa second life nu. haha. men det började dåligt; det strulade totalt när jag skulle skapa avataren i opera. :P

    SvaraRadera
  4. Välkommen att läsa min blogg om Second Life.

    Där finns lite mer än 8500 inlägg med tips, idéer och länkar:

    http://tinasuniversum.blogspot.com/

    /Tina

    SvaraRadera