torsdag 9 juni 2011

En liten tanke om metadata. Tack Michael Wesch.

Efter att ha tittat på 11 minuter av Michael Weschs föreläsning insåg jag en sak. Wesch talar bland annat om att det börjar bli föråldrat att organisera sina digitala dokument i mappar, något som aldrig tidigare slagit mig. Jag har under den senaste tiden lagt allt mer tid på att organisera mina dokument och filer i mappar och undermappar för att kunna ha ordentlig koll på dem och kunna hitta dem utan problem. Men i och med att Wesch sade att det är ett ineffektivt system insåg jag att jag mycket hellre skulle vilja arbeta med metadata. Jag vill lägga nyckeltermer och ämnesord (kanske till och med kontrollerad vokabulär?) på mina dokument och sedan sköta hela återfinnandet genom ett sökformulär. Helst då i form av både ett enkelt sökfält (Quick and dirty) och i ett utökat format (inte "avancerad" sökning. Det är ett löjligt begrepp som jag anser borde ha dött ut för längesedan) för att kunna få mer eller mindre specifika träffar. Jag vill helt enkelt slippa bläddra i mappar för att komma åt mina filer, jag vill bara behöva göra en sökning.
Finns det något program för att klistra på metadata, tro? Om ni känner till något får ni mer än gärna tipsa mig.

4 kommentarer:

  1. Tänkte på det du skrev om att organisera allt i mappar osv. Oftast känns det väldigt bra när man har gjort detta och fått lite ordning och reda på allt i datorn. Men samtidigt är det oftast ganska svårt att hitta tillbaka till ett dokument med ett specifikt ämne eller liknande när det gått en tid. Man har helt enkelt glömt vart man hade placerat det. Låter ju betydligt smartare att organisera det efter ämnesord el. liknande men samtidigt undrar jag om man skulle våga släppa den så hårt inrotade strukturen som man har arbetat efter i hela sitt dataliv? Bara lite funderingar som kom upp när jag läste ditt inlägg.
    Tyvärr känner jag inte till något program för att klistra metadata...

    SvaraRadera
  2. Flera som arbetar med Googles tjänster använder deras sökfunktion för att hitta dokument, mail osv. Det är nog en vanesak tror jag.

    Men jag undrar om det kan vara svårt att gå över? Om man ska söka på metataggar blir man beroende av att man taggat dokumentet korrekt... men om jag inte fått med alla taggar, eller om jag senare kommer på nya taggar som inte satts på tidigare dokument. Finns då risk att jag inte kan hitta det jag vill bland mina egna filer?

    SvaraRadera
  3. Tycker att det du skriver låter väldigt vettigt. Själv störs jag inte mycket av att jag organiserat min information i mappar och undermappar. Jag gillar att ha ordning på allt i min dator :-). Men samtidigt håller jag med om det Welsh säger. Kanke kan en balans mellan dessa båda sätt vara något?

    SvaraRadera
  4. Det första jag tänker på när jag läser ditt inlägg är hur mycket jag tycker om att sortera i mappar. Det är samma i "det verkliga livet", där sorterar man ju nästan allt, papper i lådor/tidskriftsamlar/pärmar, pennor i muggar/ställ/pennfack. Var sak har sin plats.

    Och vad gäller sökning i datorn för att hitta saker, ja detta finns i alla fall på Windows i varje mapp man har uppe. Där finns en liten sökruta, men det gäller ju att ha döpt mappen eller filen till något som man kommer ihåg och kan söka på. Förstår din tanke på metadata/ämnesord/taggar, det vore toppen - men jag vet inte om det finns. Du får fixa det vettja! (kandidatuppsats? ;))

    SvaraRadera