onsdag 29 juni 2011

Google Docs

Om man bortser från Google Docs horribla utseende och stela funktioner (bland annat hur komplicerat det är att flytta runt samlingar. Är ju helt omöjligt försöka få dem i den ordning man vill) är det ett väldigt bra verktyg för att dela dokument och/eller samskriva. De har nu också fixat till den tidigare hemska skrivytan och använder nu i stället ett A4-dokument, vilket jag föredrar framför en skärmbred skrivyta där det är omöjligt att se hur dokumentet ser ut i utskrift. Att skapa nya dokument är enkelt, likaså att dela dem.

Jag har inte tagit mig tid att på riktigt utnyttja funktionen, men kommer försöka göra det så snart jag får tillfälle. Men trots det ser jag ett antal fördelar. Bland annat att det inte krävs flera dokument som skickas via mail, man slipper nu att ett dokument har flera olika versioner, och om någon gör ändringar sker dessa direkt. Dessutom går det att ha diskussioner i realtid då man skriver, vilket gör det lätt att arbeta på distans med flera personer. Man slipper då också ha igång flera program samtidigt för att kunna diskutera vad som ska skrivas och hur.

Ett problem jag ser med Google Docs är det faktum att det inte går att använda det om man inte har internetuppkoppling. Jag skulle vilja se en lösning med en app eller program man kan starta från skrivbordet och få den senaste versionen av dokumenten och då kunna arbeta i det offline. Kan hända att det redan finns någon liknande lösning jag inte upptäckt, dock.
Ett annan nackdel med just molnet är ju att det inte finns någon kopia på en hårddisk, och om molnet av någon anledning skulle gå ner finns risken att man inte alls kan komma åt dokumenten.

I det stora hela är dock Google Docs en finfin lösning som jag inte riktigt utnyttjat än. Men det ska jag göra i framtiden, tänkte jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar