tisdag 30 mars 2010

Information

Jag har skrivit det första utkastet på den första idén till hur boken ska börja nu. 560 ord in känner jag mig fortfarande ganska nöjd med det (trots att jag skrivit om de 150 första ungefär sexton gånger). Jag har helt ändrat perspektiv från hur min grundidé var, och jag tror det här är mycket bättre.
Än så länge har jag nästan 2000 ord förarbete, och jag är inte klar på långa vägar med det än. Det känns som att det, varje gång jag tycker jag börjar få en bra överblick över allt, dyker upp tjugo nya områden jag måste reda ut. Inte konstigt att mina två tidigare bokidéer gick i stöpet. Där gjorde jag ju inget förarbete alls. Hellre ett års förarbete på halvtid än att påbörja skrivandet för tidigt för att jag är stressad den här gången.
Jag har helt och hållet skrotat Microsoft Word i förmån för Scrivener nu. Vet inte vad jag skulle gjort utan det. Allt blev så otroligt mycket lättare när jag hittade det. Nu slipper jag ha massa lösa dokument utspridda över hela datorn. Istället har jag allt i samma dokument, utan att det blir det minsta rörigt.
För övrigt har jag insett att Dir En Grey är alldeles utmärkt musik att arbeta till. Förr använde jag mig mycket av Gorillaz, men nu är det med Diru som gäller. Speciellt plattorna Uroboros och Vulgar är helt fantastiska att arbeta till.
På lördag kommer första delen av aprils följetong upp – Förföljd. Det kommer publiceras ett nytt avsnitt varje lördag under april. I maj kommer den ersättas av en annan följetong som förmodligen blir en omarbetning på en tidigare opublicerad novell vid namn Gläntan. Varje avsnitt kommer, liksom torsdagsberättelserna, vara runt 500 ord.
På tal om torsdagar. Jag har skrivit klart första delen till torsdagens avsnitt. Det är en lite annorlunda berättelse än de tidigare. Dels är ämnet av en annan natur är det jag lagt upp här tidigare, dels testar jag lite saker jag inte har gjort så mycket innan. Till sist blir den också två delar lång. Så det blir en liten miniföljetong, så att säga.
Det var väl det jag hade för i dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar