torsdag 25 mars 2010

Tankeplats nummer fyra

Nedbäddad i sängen. Anteckningsblocket redo på nattduksbordet. Boken igenslagen. Fötterna instoppade och täcket uppdraget till näsan. Nu väntar bara en sak: En god natts sömn.

Inte om Fröken Inspiration får bestämma, inte. Då kommer idéerna flygande. Varje gång du släckt läslampan och nästan somnat får du en superidé. Den är så bra att du bara måste skriva ned den, annars kommer du glömma den, det vet du.Tänd lampan, be om ursäkt till sambon, och skriv ned vad du kommit på. Nu kan du pusta ut, du klarade det. Släck lampan igen, och försök somna. Men djupt inifrån dig hör du hennes röst igen. Gäckande. ”Här har du en idé, slöfock. Vad ska du göra? Skriva ned den direkt eller hoppas att du kommer ihåg den tills i morgon? Den är bra, eller hur? Vågar du verkligen riskera att glömma den?”

Sängen är en av de bästa tankeplatserna. Samtidigt är det den mest frustrerande. För idéerna kommer ju bara när du nästan sover. Jag vet inte hur många gånger jag haft datorn bredvid sängen när jag ska sova, bara för att snabbt kunna slå upp den och skriva ned vad jag kommit på. Ibland blir jag sittande i över en timma. Lite arg blir man. Men det är ju idéer, så man bör väl inte klaga.

Tankeplats nummer fyra: Sängen

Fördelar: Det är varmt. Idéerna kommer nästan alltid.

Nackdelar: Idéerna kommer nästan alltid när du är för trött för att skriva ned dem. Din sambo kan döda dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar