tisdag 23 mars 2010

Tankeplats nummer tre

Den tredje tankeplatsen är Duschen. Till skillnad från bussen är duschen nästan helt tom på intryck (och förmodligen också på folk). Här finns bara du. Ingen musik, inga anteckningar, ingen rörelse. Bara det eviga forsandet av vattnet.

Det här är min personliga favorit när det gäller tankeplatser. Duschen har alltid varit en farlig plats för mig, ty den verkar kasta någon förbannelse över mig som gör det omöjligt att lämna den. Inte för att jag klagar (det brukar de som står på tur att duscha stå för), jag får ju massa arbete gjort. De allra flesta bra idéer till berättelser har jag hittat här. Kanske beror det på att det är en plats som saknar allt som har med omvärld och miljö att göra. Här existerar bara du och dina tankar. Ge dem tid, låt dem ta plats. Men tänk på vattenkostnaden.

Tankeplats nummer tre. Duschen.

Fördelar: Ingen omvärld. Varmt. Du blir ren.

Nackdelar: Vattenräkningen kan bli dyr. Bieffekter som torr hud. Arga familjemedlemmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar