onsdag 19 maj 2010

Recension: Under the Dome av Stephen King

Under the Dome, av Stephen King, utspelar sig i den fiktiva staden Chester’s Mill i Maine. Det är bara några dagar kvar till Halloween, och livet lunkar sakta på. Dale ”Barbie” Barbara, en före detta soldat med dåliga minnen från Irak, är på väg att lifta bort från staden när en osynlig barriär faller ned över staden. Ingen kan ta sig därifrån, ingen kan ta sig in. För de flesta i staden är detta en mardröm, men inte för Big Jim Rennie. För honom är barriären det bästa som kunde hända. Det är hans chans att få den totala politiska makt han drömmer om. Barbie blir utsedd av den amerikanska regeringen att styra staden i krisen, något som Big Jim inte alls tycker om. Och det är inte bara Big Jim som ogillar Barbie. Hans son, Junior, har också han ett särskilt hat reserverat mot honom. Nu är det upp till Barbie och hans vänner att inte bara överleva själva, utan också försöka rädda Chester’s Mill från detta underliga fenomen som ingen kan förklara.

Under the Dome är den första boken (förutom Carrie) av Stephen King jag läst som inte är en del av Det Mörka Tornet. Det är en tjock bok, 877 sidor för att vara exakt, och den tog mig lång tid att komma igenom. Men oj, vad bra den är. King har ett språk utan dess like. Hans förmåga att fånga människor i både tal, handling och tanke är häpnadsväckande. Såväl antagonister som protagonister är otroligt välgjorda. Vad som skiljer Under the Dome från många andra böcker jag läst är att det inte görs någon skillnad på hjältar och skurkar. Alla får lika mycket plats, och det sker ingen särbehandling för ”ena sidan”.

Utöver att alla personer känns mycket realistiska är boken också fylld av en gigantiskt persongalleri. Det är mycket namn att hålla reda på, och mycket agendor. Men efter ett tag kommer man i det och inser att allt kanske inte är nödvändigt att hålla reda på. Det är ingen deckarhistoria. Det är snarare en… Science fiction-, dystopisk och politisk roman. Du behöver inte hänga med i alla detaljer, berättelser flyter på ändå.

Stephen King är utan tvekan en av vår tids största populärförfattare. Hans stämpel som skräckförfattare borde vara borttvättad sedan länge, tycker man, men den verkar hänga kvar. Något som jag tycker är mycket synd. Under the Dome är ingen skräckroman, men många som inte uppskattar skräcklitteratur kanske drar sig för att läsa den för att namnet Stephen King står på framsidan. Försök ignorera det. För även om karaktärer dör till höger och vänster är det ingen klassisk skräck vi talar om. Nej, det här är någonting annat.

Betyg

Språk: 9

Handling: 8

Totalbetyg: 17/20

Revolvermannen (1982, nyutgåva 2003) är första delen i Stephen Kings episka serie Det Mörka Tornet om revolvermannen Rolad Deschain. Serien är inspirerad dels av Sagan om Ringen, dels av Sergio Leones Den onde, den gode, den fule. Berättelsen tar plats i ett universum parallellt med vårt, och det finns gott om likheter. Det är en historia full av mysterier och lösa trådar. Genren kan bäst beskrivas som westernfantasy, men i de följande böckerna förändras saker drastiskt när fler huvudpersoner introduceras. Det Mörka Tornet är bland det bästa jag läst, och jag rekommenderar den starkt till alla.

Betyg: 19