söndag 2 maj 2010

Slutet för följetongen - början på något större

God dag, go’vänner.

Ett gäng mindre berättelser, och en längre i fyra delar ligger nu uppe här på K-skrivet. Från början var planen att ha en följetong varje månad, men redan efter en månad tänkte jag ändra på det. Istället har jag nu börjat arbeta på ett annat, större, projekt. Men mer om det senare. Först ska jag förklara varför jag lägger ner följetongen. För det första: en novell á 2000 ord per månad kräver mycket jobb. För mycket jobb, i nuläget. Kanske hade det fungerat bättre om jag hade haft mer tid. För det andra: att skriva en lite längre berättelse i små delar (ca 500 ord per del) är väldigt omständigt. Varje del måste ha en början och ett slut, och det är svårt att få ett bra flyt i det hela. Samtidigt blir det svårt att ha längre delar på bloggen, då inläggen i så fall skulle bli väldigt långa.

Därför slutar jag med följetongen, för nu.

Istället påbörjar jag ett nytt, större och mer krävande projekt. Motsägelsefullt, inte sant? Det nya projektet utspelar sig i en värld där fantasy och sci-fi existerar sida vid sida. Egentligen finns det två stora anledningar jag skrotar det förra projektet och påbörjar det här. Jag vill ha en värld och karaktärer att utforska, och på bara 2000 ord finns ingen plats för det. Den andra anledningen är att jag inte har tid att komma på nya personer, platser, plotter, början och slut hela tiden. I och med det här projektet kommer jag ha en början, ett gäng personer och en grundidé. Sedan kommer jag arbeta utifrån den, utan att behöva känna kravet att jag bara har 2000 ord på mig att slutföra det.

Jag kommer fortfarande försöka publicera ett avsnitt varje lördag, men allt som oftast kommer en scen behöva mer än 500 ord. I de fallen kommer jag försöka publicera hela scenen i flera delar i flera dagar på rad. 500 ord per dag.

Samtidigt kommer jag försöka hålla torsdagsberättelserna igång. Två bokrecensioner lär dyka upp snart, samt en artikelliknande text med namnet Kill your darlings.

När första delen av den nya berättelsen kommer upp vet jag inte riktigt. Än så länge är allt i planeringsstadiet, men med lite tur kanske det kommer en del redan nu på lördag.

Då så, det var allt för den här gången. Håll ögonen öppna efter fler uppdateringar. Har också lite planer på en skrivdagbok, men vi får se. Tills dess, ta hand om er, så ses vi snart i Juhnskogen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar